کنگره آمریکا، تصمیم‌گیرندۀ اصلی مذاکرات هسته‌ای است!

طرح نظارت سنا بر توافق هسته‌ای با ایران که روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شد، در عمل امکان لغو تحریم‌های ایران را در روز توافق ملغی و به حداقل ۳۰ روز بعد از امضای توافق موکول می‌کند. در صورتی که بر اساس خطوط قرمز تعیین شده از سوی ایران، لغو تحریم‌ها باید در روز توافق صورت پذیرد.

چراغ سبز کاخ سفید برای امضای این طرح نیز از عقب‌نشینی کامل اوباما در مقابل کنگره حکایت دارد. این عقب‌نشینی تمام‌عیار در شرایطی صورت گرفت که پیش از آن بارها اوباما قول وتو این طرح را داده بود.

ذوق‌زدگی بزک‌کنندگان آمریکایی و عکس‌های بزرگ روزنامه‌های داخلی در همان زمان نیز بیانگر حساب ویژه‌ای است که حامیان دولت (بنفش) روی قول آقای اوباما باز کرده بودند؛ قولی که به راحتی زیر پا گذاشته شد. اکنون دیگر کاملا مشخص شده است که نه دولت آمریکا و نه دیگر کشورهای طرف مذاکره، نقش تمام‌کننده در لغو تحریم‌های ایران ندارند و تصمیم نهایی در این زمینه با کنگره آمریکاست.

اما پس از آنکه جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، از نگاه مثبت اوباما برای امضای این طرح خبر داد، اریک شولتز معاون سخنگوی کاخ سفید هم به اظهارنظر جالب‌توجه دیگری در این زمینه اشاره کرد. ارنست که چهارشنبه هفته گذشته سخن می‌گفت، تصریح کرد رای‌گیری کنگره دربارۀ لغو تحریم‌هاست و نه دربارۀ اصل توافق. سخنان معاون سخنگوی کاخسفید که در ظاهر در چهرۀ استقلال‌بخشی به کاخ سفید در مذاکرات هسته‌ای بیان شده، اما حاوی نکتۀ مهمی است که تاکید دیگری بر بی‌ارادگی رئیس‌جمهور آمریکا دربارۀ مذاکرات هسته‌ای با ایران دارد. مهمترین هدف از مذاکرات هسته‌ای و اجازه‌ای که به هیئت مذاکره‌کننده برای مذاکره در موضوع هسته‌ای با طرف آمریکایی داده شده، لغو تحریم‌هاست.

سخنگوی کاخ سفید اما این امر را عملا در اختیار کنگره دانسته است. به گزارش فارس، اریک شولتز معاون سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری دربارۀ لایحه‌ای که در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب در آمد، گفت: آنچه در این کمیته به تصویب در آمد، رأی‌گیری دربارۀ حق رأی‌گیری آینده دربارۀ تحریم‌های کنگره (علیه ایران) و نه تصمیم برای ورود به توافق (هسته‌ای با ایران) است.

این اظهارات کاخ سفید اما در حالی مطرح شده است که باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از حامیان اصلی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای است، اعلام کرد: لایحۀ یاد شده به کنگره این حق را می‌دهد در صورتی که احساس کند توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، آن طوری نیست که امنیت زندگی مردم آمریکا را حفظ کند، آن را رد می‌کند. وی به فاکس‌نیوز گفت: در شرایطی که اوباما نتواند تحریم‌های کنگره را لغو کند، توافقی صورت نخواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، این طرح که توسط باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات ارائه شده و مجموعا از سوی ۲۱ سناتور به صورت مشترک مورد حمایت قرار دارد، دولت باراک اوباما را ملزم می‌کند در صورت حصول هر گونه توافقی با ایران، ظرف ۵ روز آن را برای بررسی به کنگره ارائه دهد.

فارس در این باره نوشت: تبدیل این طرح به قانون، به آن معنی است که دولت باراک اوباما دستکم تا ۳۰ روز امکان برداشتن تحریم‌های ایران را نخواهد داشت.

در این طرح، دوره‌ای ۵۲ روزه برای بررسی توافق هسته‌ای در نظر گرفته شده است. یک دستیار کورکر روز گذشته دربارۀ دوره زمانی ۵۲ روزه گفت: کنگره برای نظارت بر این طرح و تصویب یا رد آن، ۳۰ روز زمان دارد. پس از آن، در صورتی که کنگره با توافق با ایران مخالفت کرد، رئیس‌جمهور برای وتو آن ۱۲ روز زمان دارد. در صورتی که اوباما مخالفت کنگره را وتو کند، قانونگذاران ۱۰ روز باقیمانده را زمان خواهند داشت با جمع‌آوری دستکم ۶۷ رأی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا (دوسوم آرا) حق وتو را از اوباما سلب کنند.

به عبارتی، یکی از مهمترین نکات پذیرش طرح سنا این است که اوباما همۀ توافق هسته‌ای را مشروط به توافق با سنا کرده و از سوی دیگر برای نمایندگان سنا این حق را قائل شده که وتو احتمالی او را نیز بی‌اثر کنند. به تعبیری، اکنون این سناست که تصمیم‌گیر اصلی دربارۀ تحریم‌ها علیه ایران است، نه کاخ سفید.

 

لغو تحریم‌های اصلی در اختیار کنگره است

تصویب طرح نظارت سنا بر توافق هسته‌ای با ایران و نظر مثبت دولت اوباما برای امضای این طرح با واکنش‌های داخلی مختلفی مواجه شد. بر اساس مصوبۀ جدید سنا، تحریم‌های اصلی علیه ایران حفظ خواهد شد. دولت اوباما نیز معتقد است نمی‌تواند دربارۀ تحریم‌های نفتی و بانکی که توسط خود کنگره اعمال شده است، اظهار نظر کند.

در این رابطه، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فارس دربارۀ تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای گفت:‌

طرف غربی عهدشکنی نکرده است و از همان روز اول هم اعلام کرده، فقط تحریم‌های هسته‌ای را تعلیق می‌کند. دولت آمریکا معتقد است چون تحریم‌های بانکی و نفتی مصوب کنگره آمریکاست، دولت نمی‌تواند آن را لغو کند و این اختیار فقط در دستان کنگره است. مبنای حقوقی دنیا در این مورد معاهدۀ ۱۹۶۹ وین است، که بر اساس آن، نهادهای قانونگذاری در کشورها می‌توانند بر تعهدات بین‌المللی دولت‌ها تأثیرگذار باشند و مانع از دست باز دولت‌ها در این امور شوند. به همین دلیل، در قانون اساسی کشورمان به صراحت بیان شده است تمام تعهدات بین‌المللی باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد. قانون اساسی آمریکا هم در این باره، قوانین بین‌المللی موجود را به رسمیت شناخته و به همین دلیل کنگره تلاش دارد روی توافق هسته‌ای ایران نظارت کند.

 

اوباما دیگر اختیار تعلیق تحریم را هم ندارد

به اعتقاد کارشناسان، وقتی رئیس یک دولت توان ممانعت از تصویب یک طرح در سنا را ندارد، نمی‌توان با آن توافق کرد. آنچه در اثر مصوبۀ سنا حاصل شده حتی اختیار تعلیق تحریم‌های ایران را نیز از اوباما گرفته است.

ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع گفت:

تیم مذاکره‌کنندۀ ایرانی باید بداند افراد آمریکایی نشسته در مقابل آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای هیچ قدرتی برای لغو تحریم‌ها ندارند و هر چیزی هم که در نهایت امضا شود، دولت اوباما قدرت لغو تحریم‌ها را ندارد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران فقط لغو همۀ تحریم‌ها را از طرف مقابل انتظار دارد. در صفحۀ ۴۱ قانون مصوب کمیته روابط خارجی سنا به صراحت آمده است تحریم‌های تروریستی، حقوق بشر، سلاح و موشک‌های قاره‌پیما باید بر سر جای خود باقی بماند. طرف مقابل همواره قبل از توافق ژنو تأکید داشته که در صورت امضای توافق نهایی، «تحریم‌های هسته‌ای» ایران لغو خواهد شد. تحریم‌های هسته‌ای یعنی ۵ تحریم از ۲۸ تحریم آمریکا علیه ایران. تحریم‌های اصلی علیه ایران غیر از تحریم‌های هسته‌ای است، زیرا ۱۸ تحریم به دستور رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته و ۱۰ تحریم هم متعلق به کنگره است. با تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران، اختیار تعلیق تحریم‌ها نیز از دولت اوباما گرفته شده است. در صورت توافق نهایی، آنچه دربارۀ تحریم‌های ایران رخ خواهد داد باقی ماندن تحریم‌های اصلی نظیر تحریم نفتی و بانکی است. مصوبۀ جدید کنگره روی باقی ماندن تحریم‌های اصلی علیه ایران تأکید دارد. ضمن اینکه دولت اوباما هیچ اختیاری برای لغو یا تعلیق تحریم‌های نفتی و… ایران نخواهد داشت.

 

لابی کری، در تصمیم کنگره بی‌تأثیر بود

عقب‌نشینی دولت اوباما در مقابل کنگره آنقدر مشهود بود که رسانه‌های بین‌المللی نیز به آن اشاره کردند. شاهد این موضوع لابی چند ساعته جان کری قبل از تصویب طرح با اعضای کنگره است.

ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این باره خاطرنشان کرد:

مصوبۀ جدید کنگره آنقدر برای دولت آمریکا سخت بوده که تا ۲ساعت قبل از رأی‌گیری، جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در حال لابی کردن برای عدم تصویب آن بود. زیرا آن‌ها می‌دانستند با این مصوبه در توافق نهایی با ایران دستشان بسته شده و آبروی‌شان خواهد ریخت. اما در نهایت حتی نتوانستند یک رأی سناتورها را هم جلب کنند. مذاکره با دولتی که هیچ توان و قدرتی برای تعلیق و لغو تحریم‌ها ندارد، بی‌دلیل است و این موضوعی قابل‌اهمیت برای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی است. دولتی که نمی‌تواند حتی یک سناتور را با خود همراه کند، چگونه می‌تواند در نهایت کنگره را با توافق نهایی ایران هماهنگ کند. مذاکرات هم اکنون در حالی ادامه دارد که امتیازات زیادی را به طرف مقابل داده‌ایم و کم و بیش برنامۀ هسته‌ای کشورمان در حال توقف است، و در نهایت هم قول بدون عمل طرف غربی برای لغو یا تعلیق تحریم‌ها را دریافت کرده‌ایم، که تازه آن هم باید به تصویب کنگره برسد. لذا باید چشم‌ها را باز کرد و واقعیت‌ها را دید.

منبع: وطن امروز

http://www.porsanews.com/1394/01/29/%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D9%87%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF/

 

چرا اوباما در مورد ایران مقابل کنگره نخواهد ایستاد؟

http://www.radiofarda.com/content/f12-why-obama-will-not-block-congress-on-iran/26964821.html

/ 0 نظر / 3 بازدید